Вот что пишет Гордон Миллер
Dear Alexandr,
You have been the most helpful contact, with wonderful
knowledge of early Russian ships, and I am turning to you
again for help, this time for your thoughts about Bering’s
St.Peter. I understand none of the original plans survived,
so the many models of her must be modern reconstructions.
All agree on their dimensions, and both ships were snows,
but they do not agree on many details. My main concern is
whether the ships would have been built with beak-head rails.
There are many drawings of the ships, all different, and
I am attaching pictures of three models. The first and last
are very nice. The first shows St.Peter with beak-head
rails, the last without. The model in the middle was based
on plans created by Andrey Larionov who spent two years
researching the ships. It also had nobeak-head rails.
My inclination would be not to have rails, as they served no
purpose, and the ships were built in a primitive shipyard in
difficult conditions, and would have been kept as simple as
possible.
I would be very interested to know your thoughts. Have
you or any of your colleagues researched these two ships,
and has any new information been discovered about them?
Again I thank you for your help, and hope this is not too
great an imposition on your time.
Sincerely,
Gordon Miller
ПереводДорогой Александр,
Вы были самым полезным контактом с замечательным
знанием ранних российских судов, и я обращаюсь к Вам
снова для помощи, на этот раз по поводу Ваших мыслей о
Св. Петре Беринга. Я не имею представления о том, какие чертежи сохранились.
Таким образом, много моделей ее должны быть современными реконструкциями.
Все согласны с их размерами размерах, и оба судна были шнявами,
но в деталях они разнятся. Мое главное беспокойство
были ли суда бы построены с регелями гальюна.
Есть много рисунков судов, все отличающиеся, и
Я прилагаю картины трех моделей. Первое и последнее
очень хороши. На первом Св. Петр с регелями гальюна
, последнее без. Модель в середине базировалась
на планах, созданных Андреем Ларионовым, который провел два года
исследование судов. У этого также регели.
Мое предположение в том, что в регелях нет необходимости.
Суда были построены на примитивной верфи в
трудных условиях, и должны были быть столь же простыми как это
возможно.
Мне очень было бы интересно знать Ваши мысли.
Вы или кто-либо из Ваших коллег исследовали эти два судна,
и имеется ли новая информация о них?
Снова я благодарю Вас за Вашу помощь и надеюсь, что это не отнимет у вас много времени
С уважением,
Гордон Миллер